یادداشت های سیاه

تناقضات مدرنیسم ارتجاعی !

یادداشت های سیاه

تناقضات مدرنیسم ارتجاعی !

یک شاهکار موسیقی ; رقص مجار

  

 

با سلام ! 

 

امروز قصد دارم یه پستی راجع به موسیقی کلاسیک بنویسم که خیلی وقته توی این قسمت آرشیو موضوعاتم خاک می خوره و وقت نمیکنم که مطلبی توش بنویسم. امروز داشتم موسیقی کلاسیک گوش می کردم با عنوان "رقص مجار" از جوهانس یا یوهانس برامس که خیلی آهنگ باحالیه... آرامش بخش، افتخار آمیز و زیباست .... دیگه زیاد پر حرفی نمیکنم یکم مطلب از ویکیپدیا دربارش میزارم اینجا که بخونید، آهنگش رو برای دانلود میزارم تا علاقه مندان به موسیقی کلاسیک و آرامش بخش لذت ببرن.


برای گوش و دانلود کردن بروی اینجا کلیک نمایید.
Hungarian Dance - Johannes Brahms
 
یوهانس برامس (به آلمانیJohannes Brahms) زاده سال ۱۸۳۳ (میلادی) ، موسیقی‌دان بزرگ آلمانی در سبک رمانتیک است . وی در شهر هامبورگ آلمان چشم به جهان گشود و در شهر وین در اتریش ساکن شد . موسیقی‌پژوهان از سه «ب» در تاریخ ، برامس ، باخ، و بتهوون به عنوان سه آهنگساز بزرگ نام برده‌اند....

یوهانس برامس در سال ۱۸۳۳ در شهر هامبورگ آلمان در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی موسیقی را نزد پدرش که نوازنده کنترباس بود فراگرفت.

برامس با ویولونیست‌های مشهوری چون رمنی و یواخیم آشنا شد و در طول این آشنایی بود که رمنی موسیقی محلی مجارستان را به برامس معرفی کرد و تحت تأثیر آن برامسرقص‌های مجار خود را نوشت.

شومان در سالهای آخر عمرش در گاهنامه جدید موسیقی نوشتاری تحت عنوان راه‌های نو راجع به برامس نوشت و او را نابغه اعلام کرد که در نتیجه توجه بسیاری را به آثار او معطوف ساخت . با مرگ کلارا در سال ۱۸۹۶ ضربه مهلکی بر برامس وارد آمد و از این به بعد بود که برامس هرچه بیشتر خود را در آستانه مرگ احساس می‌کرد. تحت تأثیر این احساس بود که برامس باوقارترین لیدهایش به نام چهار آواز جدی و پرلودهای کورال را برای ساز ارگ نوشت.

همان گونه که جریان موسیقی رمانتیک نیمه نخست سده نوزدهم در آثار واگنر به حد کمال خود رسید. هم‌زمان با آن جریان موسیقی رمانتیک –کلاسیک مندلسون و در اواخر شومان در آثار برامس به حد نهایی و کمال مطلوب انجامید. هر دو نابغه بزرگ قرن نوزدهم ، واگنر و برامس از نظر سبک موسیقیایی دقیقاً در نقطه مقابل یکدیگر قرار داشتند و در موسیقی آنها به ندرت عوامل مشترکی یافت می‌شود.

بدون شک برامس یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان رمانتیک به شمار می‌آید و موسیقی‌پژوهان از سه «ب» در تاریخ ، باخ، بتهوون و برامس به عنوان سه آهنگساز بزرگ نام برده‌اند .

یکی از خصوصیات برجسته موسیقی رمانتیک گرایش به موسیقی فولکوریک است و برامس نیز یکی از آهنگسازانی است که به موسیقی فولکوریک آلمانی علاقه شدیدی داشت و در نتیجه بیشتر نغمه‌های سازی و آوازی او رنگ و بوی آهنگهای محلی را دارند.

برامس جوان جند کنسرت عمومی اجرا کرد، اما به‌عنوان یک پیانیست مشهور نشد؛ گرچه بعداَ او در زندگی‌اش نخستین نمایش از پیانو کنسرتو شماره یک در سال ۱۸۵۹ و پیانو کنسرتو شماره دو در سال ۱۸۸۱ را اجرا کرد.

همچنین او شروع کرد تصنیف کند، اما کوششهای او توجه کسی را جلب نکرد ، تا اینکه او با ادوراد رم نی در سال ۱۸۵۳ در یک تور، کنسرت را ادامه داد . در این تور اوبا ژوزف یواخیم ، فرانتس لیست وبعداَ با آهنگساز بزرگ آلمانی روبرت شومان آشنا شد .

گرچه ادوارد رم نی از کوتاهی برامس نسبت به احترام به لیست دلخور شده بود اما در دربار وایمار، جایی که لیست موسیقیدان آن دربار بود ، قطعه سونات B minor را صمیمانه اجرا کرد.

بسیاری از دوستان برامس ذکر کرده‌اند که ادوارد رم نی ، شخصیت درباری لهستانی ، از برامس جوان انتظار داشت که با تمرینهای عمومی همنوایی کند و مودبانه یک قطعه مشهور را تحسین نماید که برامس در انجام دادن یا ظاهر نشدن هر دو موفق نشد بنابراین با فروتنی تحسین کرد . او به برامس گفت که دوستی آنها باید خاتمه پیدا کند هرچندروشن نبودکه آیا دلیل آن ، بی‌احترامی بودکه به لیست شده بود یا چیز دیگری.

به هر حال یواخیم یکی از نزدیکترین دوستان او شده بود ، و شومان ، با مقاله‌هایش نقش مهمی را در هوشیار کردن همگان برای قطعه هنری که مرد جوان می‌نواخت ایفا نمود و بدینوسیله از برامس جوان پشتیبانی کرد. بنابراین برامس با همسر شومان آشنا شد ، کلارا آهنگساز و پیانیست که ۱۴ سال از او بزرگ‌تر بود، با کسی که تمام عمر با او ادامه داد، با هیجانات احساساتی ، اما همیشه ارتباط افلاطونی داشت . برامس هرگز ازدواج نکرد.

او در سال ۱۸۶۲ بطور دائم در وین اقامت نمود و کاملاَ تمرکز بر آهنگسازی را شروع کرد. سرانجام برامس یک شهرت قوی را بنا نمود، و به زندگی خود به‌عنوان یک آهنگساز بزرگ نگریست . این ممکن است بالاخره به او اطمینان داده تا تکمیل کننده اولین سمفونی اش باشد. بنابراین از سه سمفونی دیگر برای ترقی پیروی کرد (۱۸۷۷، ۱۸۸۳، ۱۸۸۵) .

برامس سفرهای متعددی کرد ، هم برای تجارت (تورهای کنسرت) و تفریح. او اغلب در فصل بهار ایتالیا را می‌دید. و معمولاَ به‌دنبال یک مکان روستایی خرم بود برای آهنگسازی در تابستان.

در سال۱۸۹۰ ، برامس ۵۷ ساله تصمیم گرفت آهنگسازی نکند. به هر حال معلوم بود، که نمی‌تواند از تصمیمش اطاعت کند. و در سالهای پیش از مرگش تعدادی از شاهکارهایش را تولید کرد ، شامل دو سونات کلارینت اپوس ۱۲۰ (۱۸۹۴)، و چهار آواز مهم اپوس ۱۲۱ (۱۸۹۶).


مرگ

هنگام کامل کردن تصنیف اپوس ۱۲۱ ، برامس از مریضی سرطان از پا افتاد و در ۳ آوریل ۱۸۹۷ در گذشت . برامس در شهر زنترالفریدهف در وینبه خاک سپرده شد.


مهم‌ترین آثار برامس


موسیقی پیانویی

سه سونات ، والس‌ها ، رقصهای مجار ، چهار بالاد ، راپسودی‌ها، هفت فانتزی ، سه اینترمتسو ، واریاسیویی برروی تم‌های شومان ، پاگانینیو هندل. موسیقی پیانویی برامس حاوی گرمی احساس ، هارمونی غنی و قوی رمانتیک هاست ولی در بیانی کلاسیک.

  • آثار مجلسی


موسیقی آوازی

حدود ۲۶۰ لید و تعداد زیادی تنظیم آهنگهای محلی آلمانی ، ازمهم‌ترین لیدهای برامس «چهار آواز جدی»، «رکوئیم آلمانی» راپسودی برای صدای آلتور را می‌توان نام برد.

  • آثار ارکستری (سازگانی)


موسیقی مجلسی

اصولا آهنگسازان رمانتیک توجه چندانی به نوشتن موسیقی مجلسی نداشتند و فقط در آثار برامس بود که موسیقی مجلسی ارزش فوق العاده‌ای یافت ، تا حدی که می‌توان او را جانشین بتهون تلقی کرد.



با تشکر از wikipedia


نظرات 15 + ارسال نظر
الی 1389/09/10 ساعت 13:15 http://jijibaghuli.blogsky.com/

واقعیتش حسین جون زیاد اهل موسیقی نیستم.بیشتر جینگولک بازیای ساسی مانکن گوش میدم فقط واسه اینکه روحیه م عوض شه

بالاخره اون جینگولک بازیام با اینکه مسخرس اما موزیکه دیگه ... من که همه نوع موزیک گوش میدم

شایان 1389/09/10 ساعت 13:59 http://avrilfan.blogfa.com

کلا نوشته درس حسابی بهت نمیاد
مثلا نوشته قبلی رو با این مقایسه کن

شما میتونی نخونی !

[ بدون نام ] 1389/09/10 ساعت 14:48

حال کرده بودیم که موسیقی کلاسیک گوش بدیم شاید ادم بشیم
دیدیم ان لینکت کار نمیکنه
پس ادم شدن ما بازم موند ...
******************************
وبلاگمو آپ کردم
اونقدر آپ کردم که داره میرسه به قله دماوند
یکی جلوشو بگیره
زود

لینکش سالمه

راستی اون قبلیه من بودم
وبلاگمو آپ کردم
اونقدر آپ کردم که داره میرسه به قله دماوند
یکی جلوشو بگیره
زود

نمیرسه!

شیما 1389/09/10 ساعت 21:46

درودبیکران رفیق جون.خوبی آقا حسین؟من برگشتم...بیا
جالب بود

احتمالاً نخوندی ولی باشه عب نداره چشم اومدم...

باران 1389/09/10 ساعت 22:02 http://the-rain.blogsky.com

عصبانی چرا برادرم...
بفرمایید این لینک کدشه...
http://www.roozgozar.com/music/light/025/

لینکش کاملاً سالمه عزیزم ولی بازم مرسی که گذاشتی !

باران 1389/09/10 ساعت 23:50 http://the-rain.blogsky.com

http://www.roozgozar.com/music/light/025
ای بابا !

ای عجبا !

شیما 1389/09/11 ساعت 12:11

لوس
خوندم
من هیچ دلیلی برای دروغ گفتن ندارم

جانم !؟!؟!؟!؟!‌

آره لینکش سالمه!
تو توی پست قبلیت رک بودی.اصلا هم ایرادی نداره و دلیل نمیشه با این پستت نخونه.بنابراین با اون آقای شایان هم مخالفم
اما اصل مطلب!
آهنگش خیلی قشنگ بود.من هم کلاسیک گوش میدم هم رپ هم راک و و و !مهم اینه که خوشم بیاد.البته در آهنگهای کلاسیک به جز آهنگ فیلم گاد فادر و هم چنین آهنگ "fur elise" بتهوون, بقیه آهنگهای مورد علاقم شادن.اینی هم که تو گذاشتی همینطوریه.نه خوشم اومد

قربانت ، آهنگ گاد فادر آهنگ زنگ خور موبایلمه !

عسل 1389/09/11 ساعت 15:39 http://silence-love.blogsky.com/

سلام
چطوری؟
در مورد این پستت نظری ندارم ولی اومدم یه سری بهت بزنم

خوبه خوشحالم

رزا 1389/09/11 ساعت 20:24

سلام واقعا مطلبتون جالب وسلیقتون تحسین امیز بود

خواهش میکنم به پای شما نمیرسید !

نوشی 1389/09/11 ساعت 20:28 http://tameshki.com

ووووووو

دوست دارم .. خیلی ..

کیک میخوای ؟ کادورو رد کن بیاد

آره کیک دوس میداریم ! کودوم کادو ؟!؟

شیما 1389/09/11 ساعت 21:22

اینکه گفتی نخونده نظر دادم

ببخشید واقعاً !

سلام
بیشتر از اهنک این عکس بهادم ارامش میده هوس رامشگری بسرم زد

وای

شیما 1389/09/11 ساعت 22:41

چون تویی باشه!تهران مال تو رفیق

نمیخوام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد